Algemeen

Zo nu en dan moet je even stilstaan bij je gezondheid of je nu sport of niet. Een massage kan je daarbij helpen.
(Sport)massage is een complex van handgrepen dat wordt toegepast om de lichamelijke conditie van een persoon te bestendigen, te verbeteren en/of de eventuele nadelige gevolgen van sport weg te nemen of te verzachten. Het is zeker niet zo dat sportmassage alleen is voor mensen die actief sporten maar ook voor hen die zich na een drukke dag heerlijk willen ontspannen.
Massage wordt toegepast om vermoeidheidsverschijnselen terug te dringen. De afvalstoffen die vermoeidheid, pijn en kramp veroorzaken worden uit de spieren gemasseerd. Hierdoor ontstaat een betere doorbloeding van de spieren waardoor de stofwisseling positief wordt beïnvloed en de kans op blessures wordt verkleind.

Er zijn verschillende vormen van sportmassage:

Een activerende massage;
deze wordt ongeveer een half uur voor men aan een sportactiviteit begint gegeven en heeft als doel het gereedmaken van de spieren. Bij deze massage is het tempo hoger als bij een sederende massage.

Een sederende (rustgevende) massage;
deze wordt gegeven na een sportactiviteit en heeft als doel de spieren weer in normale conditie te brengen.

Wellness (=Ontspannings)massage;
De ontspanningsmassage lijkt heel veel op de sederende sportmassage, maar is wat minder diep en de bewegingen zijn langzamer. Hierdoor kom je makkelijk tot een totale ontspanning en rust in zowel het hoofd als het lichaam.
Voor mensen met stress zeker een aanrader. De nachtrust verbetert aanzienlijk als je ontspannen bent waardoor je ook de volgende dag beter uitgerust aan de dag kunt beginnen.

© Copyright 2007-2016 matare : (sport) verzorging, advies en begeleiding - support by bepos

Submit to FacebookSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn